Vstup, nebo se vrať. Toto je Erebos

19:34:00 15 Comments A+ a-

Taky jste hráli počítačové hry? Tak si jistě pamatujete, že jste se od nich nemohli odtrhnout, záda bolavá, oči unavené, ale přeci nesmíte ztratit rozehranou misi. Tak přesně takhle se cítí hrdinové této hry. Jenže tahle Hra se chová opravdu divně. Ví toho o Vás až příliš a navíc chce, abyste v reálném životě plnili zvláštní úkoly. Co se to s tou hrou sakra děje? Od této knihy jsem neočekávala příliš, přeci jen "nálepka" young adult ve spojení s počítačovými hrami mě nemohla nijak překvapit, ale to byl omyl. Tahle kniha patří mezi ty povedenější.  

75%
Nick je naštvaný. Jeho kamarád se chová divně, jeho pomalu ani nepozdraví a leze do zadku největším podivínům na škole. Vlastně všichni se chovají tak nějak divně. Unavné červené oči, skelný pohled nebo podivné špitání. A co to je za věc, co si to všichni předávají? Proč jemu nikdo nic nedal?

Ha konečně, počítačová hra. Pecka. To si hned pustím.
Zadejte své pravé jméno.
No něco zkusím.
Ne zadejte své PRAVÉ jméno.
Kruci jak to může vědět, no dobře.
Tak a můžu pařit. Jo jsem fakt dobrý. Až splním úkol, dostanu se do dalšího levelu. Je sice divné, proč mám udělat něc v reálném životě, přenést nějakou krabičku, nevím, co to s tím má společného, ale zdá se, že Poslovi nic neunikne a já chci do další úrovně. Jsem totiž nejlepší. Je mi jedno, co si o mě myslí můj nejlepší kámoš, ten tomu nerozumí.

Jenže Hra se začíná chovat stále divněji. Nick má pocit, že ho sleduje, protože přesně ví, jestli úkol splnil nebo ne. Když se Nick pokusí Hru ošálit, protože nesplní dost nebezpečný úkol, který po něm chce, je vyhozen a konečně dostává zpět rozum. Nastal čas přijít na to, co Hra doopravdy chce, dřív než bude pozdě. Už tak ublížila dost lidem. A kdo jiný by mu v tom mohl pomoci než holka jeho snů Emily.

Při čtení téhle knihy jsem vzpomínala na svoji mladší éru hraní počítačových her a čtení gamebooků. Nejvíc mě bavily pasáže z počítačové hry, ty byly opravdu povedené a utíkaly skvěle. Pasáže z Nickova života se oproti tomu trošku zadrhávaly, především na začátku. To hlavní, co na této knize zaujme, je představa, že Vás může kdokoliv sledovat. V dnešní době o nás náš počítač i celý internet ví skoro všechno. Jak se to dá zneužít a co všechno jsou mladí lidé schopní udělat pro trochu slávy a uznání, byť jen v počítačové hře, to Vám ukáže právě Erebos.

Dalším plusem jsou postavy. Hlavní hrdina Nick i ostatní postavy jsou zkrátka jen děti, žádné úchvatné hrdinské postavy, co spasí celý svět. Nick není robot, ale zkrátka takový ten kluk od vedle. Ve své podstatě je hodný a chytrý, ale nechává se ovlivnit ostatními. Líbí se mu spolužačka Emily a chce být zkrátka ten nejlepší. Myslím, že tímhle obdobím si prošel skoro každý. Skoro každý někdy chybuje (a nejen v tomhle období), důležité je, si svou chybu včas uvědomit a umět se postavit k problému čelem. Chvilku jsem na Nicka nadávala, ale přesto jsem si ho oblíbila.

Celková zápletka byla opravdu dobře vymyšlena, nečekala jsem nic takového a pěkně to do sebe zapadlo. Samotný konec mohl být trošku víc propracovaný, vzalo se to tak nějak trochu hopem. Někoho možná napadne podobnost např. s trilogií Game, kde hlavní hrdina také hraje dost podivnou Hru. Trochu podobnosti tu je, ale ne zase až tolik, aby to vadilo.

Erebos je kniha především pro mládež, ale i ostatním má co nabídnout. Postavy jsou zajímavé a věrohodné. Hlavní myšlenka a dějová zápletka není sice nikterak originální, ale zaujme. Střídají se pasáže z počítačové hry, kde si užijete nadpřirozené postavy, stvůry a nějakou tu bitku, s pasážemi ze života teenagerů, kteří se stávají závislí na počítačové hře a nikdo neví, kam až jsou ochotni zajít pro trochu slávy. Závěr se trochu odbyl, ale samotné rozuzlení bylo výborně vymyšleno. Není to nic, z čeho se posadíte na zadek, ale zabaví a možná Vás trochu donutí přemýšlet nad Velkým bratrem a tím, jak snadno se stává člověk zneužitelný, když se hraje na tu správnou strunu.

15 komentářů

Write komentářů
HλNKA
AUTHOR
čtvrtek, února 13, 2014 delete

Erebos se mi líbil. Možná jsem přeci jen čekala trošku něco jiného a možná i akčnějšího, ale rozhodně to není špatná kniha, líbila se mi :-)

Reply
avatar
Zet
AUTHOR
čtvrtek, února 13, 2014 delete

Wau.. neskutočne zaujímavá téma, ktorá ma veľmi zaujala.. snáď sa k nej niekedy dostanem :)

Reply
avatar
Katie
AUTHOR
čtvrtek, února 13, 2014 delete

Erebos se mi hrozně líbil. Hlavně kvůli tomu, jak moc mě knížka překvapila. Nečekala, že to bude ani z poloviny tak dobré, jako to bylo.:-)

Reply
avatar
Lily
AUTHOR
čtvrtek, února 13, 2014 delete

Vzhledem k tomu, že mě to téma zas až tolik nezaujalo (resp. mi připadá že v jedné knize - Game - stačí..), tak se zeptám rovnou: Stojí to za přečtení nebo mi hned doporučíš z novějších knih tři/pět co za to stojí o dost víc? :D

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
čtvrtek, února 13, 2014 delete

Přesně tak, čekala jsem něco jiného, nebylo to úchvatné, ale líbilo se mi to :)

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
čtvrtek, února 13, 2014 delete

Téma je zajímavé, sice je to opravdu psáno spíše pro mladší, ale líbilo se mi to :)

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
čtvrtek, února 13, 2014 delete

No tak vzhledem k tomu, že Tě to téma příliš nezaujalo, tak bych Ti doporučila jiné knihy ;) Nevím, jestli jsem pochopila dobře tři/pět to jako tři až pět knih? :) Myslím si, že třeba knihy jako Manželka, která utekla nebo Dobrý proti severáku jsou mnohem lepší, na ty chystám recenzi teprve :)

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
čtvrtek, února 13, 2014 delete

Přesně mám úplně stejný názor, je to důkaz, že i často haněné knihy určené pro mladší čtenáře mají co nabídnout :)

Reply
avatar
madlenka
AUTHOR
pátek, února 14, 2014 delete

Tak tohle zní jako něco přesně pro mě! Díky za tuhle recenzi, Erebos už jsem někde zaregistrovala, ale blíž jsem si o něm přečetla až teď.

Reply
avatar
Charrlie
AUTHOR
pátek, února 14, 2014 delete

na Erebos jsem se chystala, ale nejdřív se mi dostalo do rukou Game a to mě teda docela dost odradilo (podobný námět, podvědomě očekávám to stejné, ale přitom vím, že to bude úplně jiné :D). Ale věřím tomu, že tak otravného hrdinu nemůže napsat víc lidí, takže tomu asi (určitě) dám šanci.

A není to náhodou nějaké druhé vydání, či co? Nemělo to před tím jinou obálku? o.O

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
pátek, února 14, 2014 delete

Jak jsem začala číst Tvou recenzi, tak jsem si říkala, že čtu o Game, jen trochu jinak :)) Tady by mě asi tolik nevytáčel hlavní hrdina jako právě v Game. Nevypadá to špatně... Nejspíš bych to měla doporučit mému bratránkovi jako varování.. :)

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
pondělí, února 17, 2014 delete

Není zač, snad se bude líbit :)

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
pondělí, února 17, 2014 delete

Jo tak otravného hrdinu asi málokdo vytvoří, tedy když nepočítám Martu z knihy Marta v roce vetřelce, HP byl proti tomu úplný anděl :D Nicméně mě se právě na Game líbilo to, že to bylo jiný, že mě HP hrozně štval a zároveň jsem mu fandila. Nick je oproti tomu jiný, je trošku zaslepený touhou být dobrý ve hře, ale ne až tak jako HP a vcelku je vlastně docela fajn :)

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
pondělí, února 17, 2014 delete

Jj mě taky napadal Game, má to stejný námět tu Hru, ale v tomhle je to trošku jinak :) A ne hlavní hrdina není tak nesnesitelný jako HP :)

Reply
avatar
Polgara
AUTHOR
středa, března 12, 2014 delete

Četla jsem. Zpočátku to nebylo špatné, Erebos umí vtáhnout již od prvních stránek, ale trochu mi vadil ten konec od něhož jsem čekala víc. Ale jako taková jednorázovka na zabití času...ideální. :-)

Reply
avatar

Děkuji za všechny komentáře :)