Co se to stalo tu Noc předtím?

12:01:00 10 Comments A+ a-

Po dočtení knihy Nechtěj nic vědět od Lisy Jackson, která mě opravdu zaujala, jsem neváhala a sáhla po další knize od této autorky. Tentokrát po prvním dílu série Savannah s názvem Noc předtím. Byla jsem zvědavá, co nového si pro mě autorka připravila. A byla jsem zklamaná. Kdybych předtím nečetla Nechtěj nic vědět, byla bych nadšená, ale nemůžu si pomoci, abych neviděla do očí bijící podobnost. Hlavní hrdinka je žena, kterou všichni považují za blázna včetně jí samotné. Trpí občasnou ztrátou paměti. Nějakým způsobem přišla o dítě, ať už se ztratilo či zemřelo. Manželství neklape a rodina taky není zrovna ideální. Chodí se zpovídat buď k psycholožce nebo hypnotičce, které taky záhadně zmizí či zemřou. Její případ řeší policista, který ji střídavě podezřívá. A najednou se objeví záhadný muž, který má svůj zvláštní důvod pro to se o hlavní hrdinku zajímat. Uznejte sami, že podobností je víc než dost. I přesto se jedná o skvělý psychothriller a autorka si to u mě vyžehlila trochu neuvěřitelným, ale dechberoucím koncem.

85%

Caitlyn Montogomery Bandeux pochází z bohaté a známé rodiny, která je však tak trochu prokletá dědičnou duševní poruchou. Tou trpí i Caitlyn. Jednoho dne se vzbudí z děsivého snu celá od krve a s pořezaným zápěstím. Nepamatuje si nic z předešlé noci. Nejspíš krvácela z nosu a v psychickém vypětí si podřezala žíly, ale proč je té krve tolik? Brzy se také ukáže policie v čele s kriminalistou Reedem a oznámí jí, že její manžel  je mrtvý. Ten manžel, který se s ní chtěl rozvést a zažalovat jí za zanedbání rodičovské péče, jež stála život jejich dceru Jamie. Policie ještě neví, jestli se jednalo o sebevraždu nebo vraždu, ale Caitlyn si je jistá. Josh by si na život nikdy nesáhl. Ale proč se Caitlyn o něm zdálo, proč byla celá od krve a co se vlastně stalo tu Noc předtím? Zabila ho kvůli žalobě, ale nepamatuje si to? Co za podivné hrůznosti skrývá rodina Montgomeryů? Proč celé roky umírají členové rodiny za podivných náhod či okolností? Všem se krátí nit života a nikdo si nemůže být ničím jistý...

Jak už jsem psala, překvapila mě velká podobnost s předchozí knihou Nechtěj nic vědět. Rozdíl jsem pocítila především v tom, že zatímco Nechtěj nic vědět měla pomalejší rozjezd, Noc předtím Vás spolu s Caitlyn hodí přímo do vody a plavte. A dost často také proti proudu. Nesledujete však pouze osud Caitlyn, ale i dalších postav. Sledujete pohled vraha, sledujete jeho konání, víte jak myslí, ale až do konce nikdo neví, kdo to je. Víte jen, že se sama sebe pasuje do role Atropos, která je jednou ze tří bohyň osudu. Určuje konec našeho bytí, určuje dobu, kdy naše nit života bude odstřižena a přesně tak určuje náš vrah osudy postav.

Seznamujete se s velkým množstvím postav, z nichž každá hraje svoji roli v tomto velkém a zamotaném psychothrilleru. Potkáváme charismatického Adama, který pátrá po svém bývalé lásce a zároveň psychoterapeutce Rebecce, ke které chodila Caitlyn. Adam se snaží získat z Caitlyn informace, které by mu pomohly najít nějaké stopy a jak už to tak bývá, krása hlavní hrdinky ho nenechá chladným. Každá postava má určité povahové vlastnosti, které jí charakterizují. Každá má v sobě něco dobrého a něco špatného. Něco, co jí nutí chovat se tak, jak se chová. Všechny tyto postavy sledujete a pomalu skládáte střípky dohromady až do nečekaného rozuzlení. Musím pochválit zajímavou dvojici detektivů. Především zástupkyně "něžného" pohlaví Sylvie, rozhodně nebyla něžná, ale naopak tak trochu svérázná drsňačka. Její parťák Reed je zase prototypem policisty, který se do případu zakousne a nepustí ho ani na minutu z hlavy. Nejen kvůli samotnému případu, ale také kvůli krásné podezřelé. Jejich slovní přestřelky byly příjemné zpestření jinak dost psycho případu.

Shrnutí

Skvělý psychothriller, který Vás pohltí od první stránky a nedá Vám oddechnout, dokud nedojdete k velmi překvapivému a skoro by se dalo říct neuvěřitelnému konci. Postavy jsou různorodé, mají své klady i zápory a některé si i přes to zamilujete. Třeba hlavní hrdinku, která se s nelehkým osudem pere statečně. Mrzí mě až příliš velká podobnost s předchozím dílem autorky Nechtěj nic vědět, avšak toto dílo je ještě o chloupek lepší. Nutnost pro milovníky thrillerů se zajímavou zápletkou, psychologickými portréty postav a troškou té romantiky.

Lisa Jackson. Noc předtím. Z originálu The night before přeložila Marie Čermáková-Frydrychová. Série Savannah, díl 1. Ostrava : Domino, 2014. 424 stran.
Děkuji za recenzní výtisk nakladatelství Domino, na jejichž stránkách můžete knihu najít.

10 komentářů

Write komentářů
úterý, března 25, 2014 delete

Noc předtím vypadá opravdu pěkně a ta obálka je parádní. Doufám, že se ke knize někdy dostanu :) Moc pěkná recenze! :)

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
úterý, března 25, 2014 delete

Děkuji, budu ráda, když se k ní někdy dostaneš. Ta obálka je úžasná, o té jsem se zapomněla zmínit! Ve skutečnosti je opravdu nádherně fialová :)

Reply
avatar
HλNKA
AUTHOR
úterý, března 25, 2014 delete

Stejný příběh jako u Hosta. Domino prostě nevydává špatné knihy! A nejvíce o tom ví moje peněženka, pochopitelně :-D Od Lisy Jackson jsem zatím nic nečetla, ale vidím, že neudělám špatně, pokud se do ní někdy pustím, protože vypadá opravdu zajímavě! :-)

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
úterý, března 25, 2014 delete

Přesně tak :) Moje peněženka trpí, spolu s ní můj přecpaný pokoj a můj časový rozvrh :) Určitě zkus, její styl je opravdu velmi dobrý. Tohle je teprve moje druhá kniha od ní, dost podobná, ale ten styl je opravdu velmi čtivý a napínavý. Navíc umí opravdu skvěle popsat pocity a chování postav, takže určitě jí někdy zkus :)

Reply
avatar
Owlie
AUTHOR
úterý, března 25, 2014 delete

Pááni, to vůbec nevypadá zle :) Pár recenzí jsem už četla, a budu doufat že se k ní časem dostanu :) moc hezky psaná recenze :)

Reply
avatar
úterý, března 25, 2014 delete

S Lisou Jackson se musi opatrne, to rikam i ctenarum. Pise podle sablony. Ale je ctiva, jeji styl ma svih. Kdyz ji doporucuju, rikam lidem, at ji prolozi i jinymi knizkami. To stejne je i u Erskinove.

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
úterý, března 25, 2014 delete

Přesně tak je to šablona, říkám, kdybych je nečetla v horizontu pár měsíců za sebou, tak bych byla nadšená, takhle vím, že příště až po delší době :)

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
středa, března 26, 2014 delete

Ha už se mi povedlo vylovit ten Tvůj komentář :) Děkuji, snažila jsem se, knížka je dobrá :)

Reply
avatar
Rachel Roo
AUTHOR
sobota, března 29, 2014 delete

miluju tvoje snídaně <3

Reply
avatar
Niky
AUTHOR
středa, dubna 09, 2014 delete

Tak tahle knížka vypadá hodně dobře! Ještě jsem od Jackson nic nečetla, ale napravím to :)
Skvělá recenze :)

Reply
avatar

Děkuji za všechny komentáře :)