Když se proti vám spikne celý Vesmír

14:36:00 12 Comments A+ a-

Jsou knihy, ke kterým se dostanete zcela náhodou a nemáte od nich žádná větší očekávání. Kniha Gavina Extence je přesně jednou z nich. Po jejím přečtení děkuji vesmíru, že mi jí náhodou poslal do cesty a já se tak mohla dostat do malého, ale krásného vesmíru jednoho neobyčejného chlapce.
100%
Alex je inteligentní a vnímavý chlapec, na kterého má však vesmír pěkně spadeno. Když mu bylo deset let, spadl mu na hlavu meteorit, který způsobil vážné zranění hlavy. Alex se ze zranění sice dostal, ale pozůstatky radioaktivní látky způsobily epilepsii spánkového laloku. Snaha pochopit svou nehodu a nemoc rozvine Alexův zájem o vesmír a lidský mozek. Možná i to je důvod, proč mezi svými vrstevníky není zrovna nejoblíbenějším článkem. Takové zájmy jsou přeci akorát pro gaye. Nesnadné situaci nepřispívá ani fakt, že jeho matka provozuje esoterický krámek a jeho otec je v rodném listu uveden jako neznámý. Jenže, Alex shodou náhod pozná pana Petersona, který miluje sprostá slova a Kurta Vonneguta. Přes počáteční nevraživost mezi nimi vznikne zvláštní přátelství. Pan Peterson dostává vnuka, kterého neměl a Alex v Petersonovi získává otce. Bohužel ani v tomhle případě jim vesmír nepřeje a Alex je postaven před nelehkou situaci a nejtěžší rozhodnutí v životě.

Nevěřila bych, že ještě nějaká kniha zamíchá pořadím kandidátů na nejlepší přečtenou knihu tohoto roku, ale tenhle příběh mě zcela uchvátil. Ačkoliv Alexův život nepatří mezi ty nejsnazší, on sám se s ním vyrovnává s úžasnou lehkostí a drobnou ironií. Po úvodní kapitole se vracíme o několik let zpátky a prožíváme s Alexem všechny všední i nevšední chvilky. Ačkoliv je Alex velice inteligentní, na některé základní společenské otázky reaguje s naivitou a humorem sobě vlastním. Skoro by se chtělo říct, že až téměř autistickým způsobem. Často přemýšlí nad věcmi, které my všichni bereme jako samozřejmost. Teprve díky němu se na některé z nich můžeme podívat i zcela jiným pohledem.

Tentokrát to byl někdo, koho jsem znal. Za volantem seděla paní Griffithová, která pracuje na poště a mluví plynnou elfštinou. Paní Griffthová věděla, že mám rád Pána Prstenů, takže kdykoliv jsem se na poště ukázal, pozdravila mě quenyjsky, jazykem vysokých elfů. Paní Griffithová má jazyky velmi ráda. Práci na poště naneštěstí už tak ne, ale bohužel, schopnost mluvit plynně elfsky není na trhu zpeněžitelná.

Zpočátku román působí lehkým a svěžím dojmem, ale jak kniha spěje ke konci, i Alex spěje od malého chlapce v rozumného muže a příběh od pohodového vyprávění k řešení závažného celospolečenského tématu. Vložené vědecké informace se mohou na první pohled tvářit méně záživně, ale díky Alexovi se stávají zajímavou možností dozvědět se něco nového.

Kniha Vesmír versus Alex Woods vás pohladí po duši, rozesměje, dojme i donutí podívat se na některé věci z jiného úhlu pohledu. Nakladatelství Argo zvládlo také velmi dobře úkol v podobě překladu, a tak si i my, čeští čtenáři, můžeme užít tento vynikající příběh plnými doušky.

Gavin Extence. Vesmír versus Alex Woods. Překlad Petra Luňáková. Praha : Argo, 2013. 350 stran. ISBN 978-80-257-0891-0.
Za poskytnutí výtisku k recenzi děkuji knihkupectví Neoluxor. 

12 komentářů

Write komentářů
Sayury
AUTHOR
pátek, ledna 09, 2015 delete

(Prokrastinuji, ale buď ráda, že alespoň na tvém blogu! :D ) Dneska ráno jsem o knize četla na blogu Neoluxoru a naprosto mě nadchnula! Ptala jsem se kamaráda, co má něco společného s Argem jestli ji náhodou nemá a on že ano, tak mi ji snad i brzy půjčí :-))) A jestli tomu i ty dáváš 100%, tak to musí být vážně masakr :))) Moc se na ni těším!

Reply
avatar
Jan Švancara
AUTHOR
pátek, ledna 09, 2015 delete

To vypadá jako něco pro mě.

Reply
avatar
Martin
AUTHOR
pátek, ledna 09, 2015 delete

Musím říct, že jsi mě docela nalákala. Ten začátek s tím meteoritem co mu spadne na hlavu zní trochu uhozeně, ale záleží i na tom jak je to zpracování. A ten úryvek s elfštinou je dokonalý. :D

Reply
avatar
pátek, ledna 09, 2015 delete

Tohle vypadá vážně skvěle. Mám chuť si to přečíst ihned. Ale jelikož u nás v knihovně to nemají, budu si ji muset koupit a tedy musím i čekat. :-(

Reply
avatar
pátek, ledna 09, 2015 delete

Nejsi první, kdo píše takhle pozitivní recenzi. Já o knize nějak moc neslyšela, ale podle všeho je opravdu skvělá a pokusím se ji sehnat. Přece jen 100% nedáváš jen tak nějaké knize :)

Reply
avatar
Anonymní
AUTHOR
sobota, ledna 10, 2015 delete

Na tuhle knihu si brousím zuby už strašně dlouho, konečně si jí musím pořídit domů, protože vypadá jako ten typ knížky, který by se mi mohl hodně líbit. Skvělá receze! :)

Reply
avatar
Jana
AUTHOR
sobota, ledna 10, 2015 delete

už jsem o téhle knížce slyšela od vícero blogerů a láká mě čím dál tím víc! pěkná recenze ;).

Reply
avatar
Jeannette
AUTHOR
sobota, ledna 10, 2015 delete

Tahle knížka vypadá moc pěkně, určitě se po ní podívám :)

Reply
avatar
by_Jitulikaaa
AUTHOR
sobota, ledna 10, 2015 delete

Mě na tuto knihu už nalákala Ohana, která ji zařadila jako svoji nejoblíbenější knihu za minulý rok. A teď tvoje 100% recenze. Tuto knihu si musím rozhodně koupit a co nejdříve přečíst. Myslím, že v Neoluxoru nebo u Dobrovského na ni mají zrovna zajímavou slevu. ;-)

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
sobota, ledna 10, 2015 delete

Děkuji za komentáře, knížka mě opravdu nadchla a myslím, že na ní jen tak nezapomenu :)

Reply
avatar
Agnes
AUTHOR
pondělí, ledna 12, 2015 delete

To vypadá moc slibně - a 100 %? Teď jsem dostala poukaz do knihkupectví, myslím, že tohle bude to, co koupím! :)

Reply
avatar
Marmeli
AUTHOR
čtvrtek, ledna 22, 2015 delete

Obálka i anotace je kouzelná na první pohled. A když vidím tu rovnou stovku v procentech, k tomu pochvalnou recenzi, tak už se moc těším, až se ke knížce dostanu :)

Reply
avatar

Děkuji za všechny komentáře :)