TOP knihy roku 2014 (1/2)

13:54:00 17 Comments A+ a-

Leden už je sice skoro za námi, ale já se konečně dokopala dopsat článek o nejlepších knihách uplynulého roku. Proč že mi to tak dlouho trvalo? Inu, přečtěte více než 60 knih, z toho zhruba polovinu která se vám opravdu hodně líbila a teď jich zkuste vybrat 10 nejlepších. Povedlo se? Gratuluji, mně tedy ne. Proto tu není 10 nejlepších knih, ale hned 12 a to dokonce těch nejlepších z nejlepších. Příště na vás bude čekat dalších několik nejlepších knih, které mě zkrátka něčím nejvíc dostaly (nejvíc rozesmály, nejvíc dojaly, nejvíc napnuly atd.). Výběrem jsem byla tak vyčerpaná, až mi z toho došla ta správná slova. Každá z těchto knih zkrátka byla úžasná, dokonalá, geniální, báječná, libová, pecková, extra třída, krásná, ohromná, zářná, náramná, výborná, fantastická, senzační a jedinečná. Že přeháním? Možná trochu, ale tyhle knihy si to zkrátka zaslouží.

Nejlepší z nejlepších


Od Paní Hemingwayové jsem čekala mystifikovaný životopis plný prázdných řečí, avšak dostala jsem krásně sepsané dílo, kde nic není černé ani bílé a kde máte pocit, že s postavami žijete pod jednou střechou. Kdyby byly všechny životopisy zpracovány tak poutavě, možná by školáci nepropadali u maturit.
Květy z půdy vyšly v minulém roce v novém vydání od nakladatelství Moba, aby nám znovu připomněly příběh o tajemství, krutosti, zradě, ale také o naději, lásce a svobodě. Ačkoliv jsem měla chuť si během čtení rvát vlasy hrůzou a nespravedlností, okamžitě se stala jednou z nejlepších knih, kterou jsem četla. Možná i pro to, že autorka napsala příběh podle skutečné kostry a použila k tomu opravdu čtivý styl.
O Muži jménem Ove jste na tomto blogu mohli číst už aspoň stokrát. I to svědčí o tom, jak moc se mi tento mrzutý postarší pán dostal pod kůži. Ideální směsice dojemných scén s laskavým humorem vás pobaví, dojme a možná Vám ukáže, že nic není černobílé. Doporučuje 9 z 10 kocourů, ten desátý je totiž starý mrzout a odmítl se se mnou bavit.
Pět dní zbývá hlavním hrdinům do osudové události, která zcela změní jejich svět i životy jejich blízkých. Emotivní a přitom citlivá kniha, která nenechá nikoho chladného. Přestože u něj pravděpodobně spotřebujete alespoň půl balíčku kapesníků, ukáže vám také sílu lásky, přátelství i ducha.
Tereza jedině Tereza měla by býti Top knihou. Brilantní naturalistický román o touze, chtivosti a zločinu, jehož následky hrdiny provází po celý zbytek života. Ačkoliv zde nenaleznete příliš dialogů dokáže vás Zola upoutat stručnými a surovými větami, které postavy obnaží až donaha. Geniální!
Dcera sněhu opět zažehla lásku v zamrzlých srdcích postaršího bezdětného páru žijícího na Aljašce a zahřála i moji duši. Na první pohled pohádková kniha o drsné krajině v sobě skrývá smutek z nenaplněné mateřské lásky i partnerského odcizení. 
Ten, kdo sáhne po Roku ohně, se rozhodně nespálí. Výborný historický mysteriózní thriller, který vás zavede do upadajícího Německa roku 1932. Do časů, kdy ambiciózní Adolf Hitler teprve pomaličku rozehrává svou válečnou partii. Naštěstí je tu záhadná Erna, která jeho planým řečem nevěří. Obrovské překvapení!
Na střední Irvingově škole mají studenti za úkol napsat Esej o tragédii. Elizabeth Labanová napsala Esej o tragédii plnou vzpomínek na středoškolská léta a první lásky. Milý a moudrý příběh vám umožní podívat se na některé věci z jiných úhlů. 
Romeo a Julie se potkali v nesprávný čas na nesprávném místě, tak jako Pavel a Ester. Poetický příběh plný metafor vypráví o dvou mladých lidech, kteří si vytvoří svůj vlastní malý svět plný lásky. Avšak ani za zavřenými dveřmi se nedá schovat před zuřící druhou světovou válkou... 
Druhá světová válka hluboce zasáhne i samotnou Smrt, která vypráví příběh malé Zlodějky knih. Román který někteří lidé odsuzují, protože o válce je spíš jen okrajově. Kdo však pronikne hlouběji, objeví úžasný příběh o strastech dospívání v nelehké době. Hlavní hrdinka Liesel se učí číst a skrz slova a věty poznává svět, ve kterém se ocitla. Svět, který díky válce, již nikdy nebude takový jako dřív. 
Kniha Vesmír versus Alex Woods u nás vyšla již před rokem, avšak proplula knižním trhem bez nějakých větších ohlasů. Je mi záhadou proč, neboť se jedná o úžasný počin. Příběh neobyčejně inteligentního a zároveň trošku naivního chlapce trpícího epilepsií, který je postaven před nejtěžší rozhodnutí a úkol svého života. Chcete se pobavit, dozvědět něco o vesmíru, lidském mozku, nelehkém životě jednoho osobitého teenagera a místy knihu trochu poslzet? Leťte do Vesmíru.
Závidíte sousedům, že mají lepší auto, kolegům, že mají větší plat a kamarádům, že mají větší úspěch. Po přečtení knihy Není co závidět, budete rádi, že vůbec nějaké auto či práci máte. Obyčejné příběhy ze Severní Koreje vám dovolí nakouknout pod pokličku země, kde vládne pevný diktátor, lhaní, propaganda a udržování strachu. Barbara Demick napsala brilantní non-fiction publikaci, která je sice plná faktů, ale také nesmírně čtivá.

Nemusíte se mnou souhlasit, ale můžete je aspoň přečíst.
Vaše Bastera

Příště: Nejvtipnější, Nejnapínavější, Nejmilejší... 

17 komentářů

Write komentářů
MishyV
AUTHOR
úterý, ledna 27, 2015 delete

Až na Oveho a Terezu si je chci všechny přečíst (já ostuda totiž z těch všem zmíněných přečetla jen jednu :-O)! Většinu jsem měla v hledáčku už dříve, ale na Alexe jsi mě nalákala přímo ty v jednom z videí a teď, stejně tak jako na Květy z půdy (když si je dočítala před minisrazem :))!

Reply
avatar
úterý, ledna 27, 2015 delete

Skvělý výběr! Četla jsem sice jen 4, ale ke zbytku bych se taky ráda dostala. :-) Přednostně k Alexovi Woodsovi. :-)

Reply
avatar
Melinda
AUTHOR
úterý, ledna 27, 2015 delete

Vesmír versus Alex Woods jsem si chtěla přečíst a už jsem na to zase pozapomněla a díky tobě si ho už zapíšu za uši!! :)
U Oveho uvažuji o audioknize :) Pět dní jsem dostala pod stromeček a v nejbližší době se k ní dostanu :) Dceru sněhu jsem nějak propásla, jak bylo to společné čtení, ale jestliže byla až tak dobrá, tak bych o ní uvažovala :) Romeo, Julie a tma je síla :)
Esej o tragédii neurazila, ale ani nijak výrazně nenadchla. Super seznam :) Že bych po měsíci rozmýšlení taky nějaký sepsala? :) Hmmm... moje oblíbené knihy se ale celkem odráží v seznamech Top týdne, tak ještě nevím :)

Reply
avatar
úterý, ledna 27, 2015 delete

Asi pět tvých knih jsem rovněž v tomto roce četla a musím s jejich zařazením souhlasit. Ove, Esej, Romeo a Julie, ... Dceru sněhu a Pět dní mám doma připravené ke konzumu. :)

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
úterý, ledna 27, 2015 delete

Se Zlodějkou knih a Romeo, Julie a tma absolutně souhlasím. :) Na ty ostatní se podívám, vypadají vážně zajímavě, zvlášť o Eseji o tragédii uvažuji už delší dobu. :)

Reply
avatar
úterý, ledna 27, 2015 delete

Já jsem taková ostuda, až to možný není. (Ale je, páč jsem toho důkazem.) To budu asi jenom já, která z nejlepších z nejlepších knih nečetla ani jednu, vlastníc pouze Zlodějku doma v originální němčině, ale ještě se k tomu nedokopala. Hrozné to se mnou je. -_- Esej o tragédii mě neskutečně láká, stejně tak Vesmít versus Alex Woods, protože ah... ta obálka! :3
Těším se na druhou část! :)

Reply
avatar
Orvokki
AUTHOR
úterý, ledna 27, 2015 delete

Samé skvelé knihy :). A s mnohými súhlasím, Esej o tragédii alebo Dcéra snehu a samozrejme Ove. Ostatné som (zatiaľ) nečítala, ale na Paní Hemingwayovú sa chystám čoskoro. U mňa boli najlepšie v minulom roku knihy Svetová vojna Z, Sladká vůně smrti, Metalurg, Strážkyne pramene, Born to Run, Evita, 35 mŕtvych a Achilleova píseň.

Reply
avatar
Myanmar
AUTHOR
středa, ledna 28, 2015 delete

Skvělý výběr, i když přiznávám, že valnou většinu jsem nečetla. Ale snad to napravím :)

A ten Vesmír už jsem měla 2x půjčený z knihovny s tím, že jsem jej pokaždé vrátila a nestihla přečíst. Fakt jsem ostuda :)

Reply
avatar
Simix
AUTHOR
čtvrtek, ledna 29, 2015 delete

Ani jednu z těchto knih jsem nečetla. Pét dní a Dcera sněhu se mi podle popisu docela líbí. Jinak hezky vyfocené :)

Reply
avatar
Charrlie
AUTHOR
čtvrtek, ledna 29, 2015 delete

Měla bych se stydět, moc jsem jich z tvého výběru nepřečetla. Ale ty co jsem přečetla, se u mě taky zařadily na žebříček top knížek (třeba Ove - Ove je prostě úžasný!!) :))

Reply
avatar
bar-ell
AUTHOR
čtvrtek, ledna 29, 2015 delete

Plánuju si přečíst Muže jménem Ove a Zlodějku knih :)
Každopáně je to úžasný nápad na článek určitě takhle doporučíš spoustě lidem spoustu knížek :) (třeba mě)

barlie.blog.cz

Reply
avatar
Berenika
AUTHOR
čtvrtek, ledna 29, 2015 delete

Poslední knížku se chystám číst, po ostatních zatím jen letmo pokukuji. :3 Skvělý výběr!

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
pátek, ledna 30, 2015 delete

Podle mě blogerky čtou docela často,protože je to hodně spojuje. Mají z toho svého a dost se poučí. S láskou Mí http://mycrazydiary.blog.cz

Reply
avatar
neděle, února 01, 2015 delete

Zlodějku bych si letos chtěla přečíst znovu a pokud se mi zadaří, tak i něco z výše uvedených kousků :) Třeba Ove a Esej mě už lákají delší dobu :)

Reply
avatar
Lusu
AUTHOR
úterý, února 03, 2015 delete

Z tvojho výberu som čítala len Zlodejku kníh - a priznám sa, nebola som z nej nadšená úplne na 100%. Niečo mi v nej vadilo (nie moc). preto som jej tuším dala 4* z 5 na goodreads.
Ale možno je to len tým, že rada čítam príbehy, ktoré majú či už hlavnú alebo vedľajšiu tématiku I. a II. svetovej vojny... Určite však patrí k tým knihám, ku ktorým sa človek niekedy v budúcnosti vráti :)

Romeo, Julie a tma ma zaujalo už dávnejšie, avšak horšie sa v knižnici ku knihe dostáva :/
O Není co závidět som doteraz nepočula, preto som rada, že som na knihu tuná natrafila :)

Reply
avatar
sarushef
AUTHOR
pondělí, února 16, 2015 delete

skvělej výběr helenc :)

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
neděle, března 08, 2015 delete

Moc pěkný výběr, už od publikace tohoto článku čekám na jeho pokračování :)

Reply
avatar

Děkuji za všechny komentáře :)