Recenze: Spící město

Počet stran: 272
Série: Spící město
Díl: první

Anotace
zdroj
Vydejte se na dobrodružnou cestu do světa, kde všichni rodiče spí a kde začíná nemilosrdný boj o přežití dětí ve světě zbývajících dospělých…
Čtyři sourozenci, nejstarší Kryštof, dvojčata Ema a Kristýna a malý Samuel, žili ještě donedávna ve šťastné rodině. Jednoho rána se ale probudili v hrozné situaci. Jejich rodiče upadli do záhadného spánku a oni si musí najednou poradit docela sami. Jak zjistili, usnuli všichni rodiče po celém světě. A co je ještě horší, malého Samuela jim unese neznámý muž! Pro sourozence začíná každodenní boj, v němž vítězí ti silnější, vychytralejší a bezohlednější. Zároveň ale poznávají, jak je důležité držet při sobě, pomáhat si a nedat se. Podaří se jim malého Samuela zachránit? A jak rodiče opět probudit? (z webu Spící město)

Ještě spí a spí...
Ráno se jako každý den probudíte a zjistíte, že rodiče ještě spí. Na tom by nebylo nic tak zvláštního, i když obvykle rodiče vstávají jako první. Když se však neprobudí ani v poledne, večer, ani další den, a to dokonce, i když na ně křičíte, začíná to už být vážné. Dovedete si představit, co by se dělo, kdyby všichni lidé, kteří mají děti, usnuli? Tak přesně tohle se stalo v naší knížce. Když jsem se o knize dozvěděla poprvé, velice mě zaujalo právě téma této knihy. Těšila jsem se však na trošku něco jiného.
zdroj
Kniha a je především o 4 sourozencích malém Samovi, dvojčatech Kristýně a Emmě a nejstarším Kryštofovi, a také o tom, jakými peripetiemi si projdou, než se rodiče zase probudí. Kdybych nevěděla, kolik je těm dětem let, vůbec bych si nemyslela, že tolik, kolik psal autor. Šestiletý Sam se choval tak asi jako čtyřletý a Kryštof, kterému mělo být patnáct se někdy choval jako malý kluk. Všechny děti se chvilkami chovali jako malé trošinku rozmazlené děti, které se o sebe nikdy nemuseli starat. Uznejte, že je u 15-letého kluka trošku divné, že když jim usnuli rodiče, tak ani jeden z nich se nechtěl spojit s kamarády, otázka je jestli, také vůbec nějaké kamarády měli. Kniha tak naznačuje otázku současné výchovy, když někteří rodiče dají svým dětem všem a vše jim zařídí a udělají, děti tak vyrůstají v určité zlaté bublině mimo realitu a následný střet s realitou, jako v tomto případě, pro ně může být nepředstavitelný a velice tvrdý.
Téma knihy také vybízí k zamyšlení se nad tím, jak by vypadal svět, kdyby vládu převzali bezdětní a mladí lidé by se dělali, co chtějí. V tomto bodě mě však kniha trošku zklamalo, bylo sice psáno, že je to kniha pro děti od 11 let, ale také i pro jejich rodiče, avšak potenciál tohoto tématu kniha vůbec nevyčerpala. Zmínky o dopadu na svět byly spíše minimální a hlavní dějová linie se táhla jen kolem toho, jak to děti prožívají, jak se chvíli vztekají, chvíli brečí, chvíli se ukážou jako statečné, vyspělé a tak dále, čili opravdu spíše pro mladší děti, kteří budou držet palce aby se malý Sam, který se nešťastnou náhodou dostal do rukou únoscům, zase shledal se svými sourozenci, kteří dělají vše proto, aby Sama našli a zachránili.
zdroj
Dalo by se říci, že kniha je spíš takový etický kodex pro děti v románově podobě. Všichni čtyři sourozenci jsou sice trošinku rozmazlení, protivní a ufňukaný a často se mezi sebou přou, tak jako každé normální děti, ale dokáži se spojit, být stateční a neustále prokazovat morální nadváhu nad všemi ostatní. Někdy mě i trošku štvaly ty jejich vynikající morální hodnoty, které jim rodiče evidentně odmalička vštěpují. Přeci jen je to trošku přehnané, aby patnáctiletý kluk, bral jako hrozný a morální prohřešek, že někdo kouří a podobně, navíc mi přišlo, že se svojí morálkou neustále povyšují nad ostatní a dávají najevo, že oni jsou ti, kteří vědí, umí, zvládnou a tak dále. Kdyby jim autor pár let ubral, vyznělo by to trošku jinak, ale takto to vyznělo, jako kdyby děti byli trošku zaostalejší a žili opravdu úplně mimo realitu.

Možná se Vám zdá, že jsem knihu příliš zkritizovala, ale opak je pravdou, tato kniha je velice pěkně a čtivě psaná, navíc doplněná pěknými ilustracemi, jen jsem opravdu čekala něco trošku jiného. Doporučila bych jí opravdu spíše mladší generaci, která v ní může najít zajímavý dobrodružný příběh a zároveň trošku toho morálního poučení. Dlouho jsem váhala, jak knihu ohodnotit, zda třemi nebo čtyřmi hvězdičkami, nakonec s menším odstupem času hodnotím třemi hvězdičkami. Knížka určitě stojí za přečtení a ráda si přečtu další dva díly, na druhou stranu to není kniha, která by mě vysloveně posadila na zadek :)

Touto recenzí chci poděkovat nakladatelství Fragment, že na svých stránkách dává možnost stažení této knihy v elektronické podobě zdarma.

Nejsem zkušená recenzentka, spíše začátečníce, tak mi kdyžtak piště připomínky, budu Vám moc vděčná :)