RC recenze: Vstříc temnotě (McMann, L.)

9:00:00 6 Comments A+ a-

Autor: McMann, Lisa
Název: Vstříc temnotě
Originál: Wake
Jazyk: český jazyk (org. anglický)
Žánr: fantasy, YA, od 15 let
Nakladatel: Fragment
Rok vydání: 2011
Počet stran: 215
Série: Lovkyně snů (2/3)
Vazba: brožovaná

Oficiální anotace

Některé noční můry nekončí… Zvlášť když se nechtěně dostáváte do snů druhých…Jmenuju se Janie. Je mi teprve sedmnáct, ale skutečnost pro mě začíná být horší než sny.Na Fieldridgeské střední škole se dějí znepokojivé věci. Přesto nikdo nechce promluvit a ani vyšetřování nikam nevede. Co je však ještě horší, začínám odhalovat pravdu o sobě a o mých schopnostech - a ta je pochmurná. Vážně, krutě pochmurná… (z webu nakladatelství Fragment)

Jedná se o druhý díl. Nejprve si přečtěte recenzi na první díl.

Slečna Stubinová se "vrací"

V prvním díle jsme se seznámili s Janie a jejím prokletím "propadat se cizím lidem do snů". A také s Cabelem, s kterým Janie prožívala velmi zvláštní vztah nevztah. Na konci prvního dílu se Janie naučila svojí schopnost trošku ovládat a přidala se, jako Cabel, k detektivce kapitánu Fran Komiské. V tomto druhém díle dostane Janie speciální úkol, odhalit a dostat sexuálního devianta, který obtěžuje školačky na Fieldridgeské střední škole. Od kapitánky dostane také poznámky slečny Stubinové, ve kterých nalezne tajný zelený sešit. Sešit, který skrývá pravdu o jejím prokletí. Dostane Janie odvahu ho otevřít a vyrovnat se s tím, co jí čeká v budoucnosti?!

Dar nebo prokletí

V několika recenzích jsem četla, že si tenhle díl hraje na detektivku a přitom je od začátku jasné, kdo je deviant a kdo ne. Já si myslím, že v této knize je mnohem více. Je především o Janie. O tom, jak se vyrovnává se svým nelehkým osudem. O tom, že má pocit, že konečně může být užitečná, že její život má smysl. Mírně detektivní zápletka je jen bonus navíc, sama autorka prozradila skoro hned od začátku, kdo je podezřelý a spíš než o hledání pachatele, šlo o to, jak si Janie poradí se svěřeným úkolem a také, jak se Cabel vyrovná s tím, že nemůže Janie chránit před vším.
Styl knihy zůstává stejný a mě opět vyhovuje. Zápisky s datem jsou přehledné a krátké úderné věty jen potvrzují celkovou atmosféru knihy. Oceňuji také ironické a humorné poznámky, které odlehčují děj, většinu z nich má na starosti Cabel a za to autorku chválím. Navíc konečně i vztah mezi Janie a Cabelem dostává pořádné rozměry. Nebaví se spolu jen asi tak jednu kapitolu, což je oproti prvnímu dílu obrovský posun. Líbí se mi, jak se Cabel o Janie stará, ale zároveň si oba pořád udržují tu svojí částečnou samotu.

Závěrečné hodnocení

Celkově se mi druhý díl líbil ještě o něco více, než díl první. Kniha opět příjemně utíkala. Na styl psaní jsem si již z prvního dílu zvykla, o to více jsem si knihu užila. Byla to pro mě oddechová četba, ačkoliv se autorka dotýká leckdy bolestivých témat - samoty, hledání sebe sama a hledání vztahu k druhým lidem. Hodnotím čtyřmi a půl hvězdičkami a jsem zvědavá, co nám přinese poslední závěrečný díl.

Poznámka k českému vydání

Nevím, jak je to v originálním vydání, ale v českém vydání byly sny oddělené jiným fontem písma, popravdě mi ty odlišné fonty trochu vadily, ale po čase jsem si zvykla. Líbí se mi ponechání stylu originální obálky. A i překlad byl podle mě celkem vydařený.

O autorce

Lisa McMann je americká autorka. Narodila se 27. února 1968 v Holandsku, ale nyní žije ve Phoenixu. Námět ze série Lovkyně snů získala ze svého vlastního snu, kdy se jí zdálo, že se ocitla ve snu svého manžela. Kromě série Lovkyně snů píše také povídky, eseje a literaturu faktu. V blízké době se dočkáme vydání první knihy její další série a to Prokletého města, které vydá nakladatelství Fragment v dubnu.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment, kde také knihu můžete zakoupit.

6 komentářů

Write komentářů
Clare
AUTHOR
pátek, února 01, 2013 delete

asi si přečtu, vypadá to i podle prvního dílu zajímavě :)

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
pátek, února 01, 2013 delete

Přečti, mě se to líbilo :)

Reply
avatar
Fierush
AUTHOR
pondělí, února 04, 2013 delete

Jak tak koukám, tak jsme to četly skoro ve stejnou dobu. :) Musím souhlasit, že i mně přišlo, že se kniha dotýká vážnějších témat a detektivní zápletka není to hlavní. Ale přesto na mě kniha působila spíš jako nástin něčeho, já bych přivítala, kdyby autorka šla trochu víc do hloubky.

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
úterý, února 05, 2013 delete

Ano to je pravda, že by šly tyto knihy ještě více rozpracovat, ale na druhou stranu už mám dost zbytečných řečí a popisů okolo z jiných knih a tohle byl takový příjemný svěží vítr :)

Reply
avatar
E_V_E
AUTHOR
pátek, února 08, 2013 delete

Mne sa táto časť lúbila zo série najviac, je taká trochu akčnejšia 8)

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
středa, února 13, 2013 delete

Přesně je takový ideálně na pomezí mezi akcí a pocity a to mi vyhovovalo :)

Reply
avatar

Děkuji za všechny komentáře :)