RC recenze: Game (Anders de la Motte)

10:51:00 11 Comments A+ a-

Autor: Anders de la Motte
Název: Game
Originál: Geim
Jazyk: český jazyk (org. švédský)
Překlad: Čeňek Matocha
Žánr: krimi/thriller, IT technologie
Nakladatel: Knižní klub
Rok vydání: 04/2013 (org. 2010)
Počet stran: 357
Série: HP Pettersson 1/3


Anotace

Třicetiletý Henrik Pettersson, zvaný HP, se vrací z nočního tahu stockholmskou podzemní dráhou domů. Na sedadle proti němu leží mobilní telefon, který po chvíli zabliká a vyzve ho esemeskou ke vstupu do hry. Naivní Henrik neodolá, přestože zpráva ho varuje, aby si vše pořádně rozmyslel. Za první splněný úkol (krádež deštníku) obdrží na účet finanční odměnu. Díky další dobře odvedené práci získá přístup na svůj herní profil – a zjistí, že už ho podporuje menší fanklub… 
Zadání jsou stále nebezpečnější, ohlasy stále větší a částky v dolarech stále vyšší. Pak přijde úkol, jehož splnění obnáší útok na lidské životy. HP netuší, že půjde i o jeho blízké. 
Ze hry však není cesty zpátky…(z webu Bux.cz)

Švédsky krimithiller, který si vysloužil cenu od švédské akademie za prvotinu. Výbušná směs akce, zvratů, konspiračních teorií a moderní technologie.

Do you wanna play a game? 

Henrik Pettersen je tak trochu "nerd" neboli mimo střední proud. Proflakuje se životem, jak se dá a dobře ví, kde snadno a bez práce přijít k penězům. Ve chvíli, kdy najde na sedadle v metru telefon a chystá se ho výhodně prodat, se objeví na displeji zpráva: Do you wanna play a game? Henrik se několikrát snaží hlášku vypnout a prozkoumat telefon, ale nakonec ze zvědavosti klikne na Yes. Myslí si, že si z něj střílí někdo z jeho kamarádů, nejspíš jeho věrný kamarád Mange, protože zprávy obsahují až příliš mnoho informací z jeho života. Nakonec se rozhodne, že si teda taky trošku zahraje. Jenže Hra není jen tak obyčejná hra, požaduje plnění stálé náročnějších a nebezpečnějších úkolů a zdá se, že moc dobře ví, co na Henkeho nejvíc platí - peníze a uznání. Henke se tak stává středem nebezpečného kolotoče, do kterého se zamotává čím dál více, navíc když se zdá, že Hra má jisté plány i s jeho sestrou Rebbecou, která pracuje v ochrance a jež tíží svědomí z minulosti. Všechno spěje k neodvratnému a dechberoucímu konci...

Henke neboli HP je průserář. Chlapík, který se vyhýbá práce seč může a k penězům přichází ne příliš čestným způsobem a dost rychle mu zase dojdou. Proto, když mu Hra nabízí za získané body peníze a navíc uznání ostatním, neváhá ani chvíli. Mě osobně byl HP někdy opravdu protivný, ty jeho názory, ale postupem času se dozvidáme různé podrobnosti z minulosti a máme šanci ho trochu víc pochopit. To samé u Rebeccy, jeho sestry. Trápí jí svědomí z nepěkné minulosti a z toho důvodu se chová velmi chladně a odtažitě. Líbí se mi, že ačkoliv je HP opravdu grázlík a sestře pořád přídělává problémy, chovají se k sobě oba hezky a navzájem si pomáhájí. Za zmínku stojí také kamarád Mange neboli Farúk, blázen do počítačů a člověk, který má známosti snad všude. Jako jediný je ochotný vždy HP pomoci, i když já bych se na něj dávno vykašlala. Zajímalo by mě, proč to dělá, a vzhledem ke konci předpokládám, že Mange ještě sehraje svoji roli v dalších dílech této trilogie. Hlavní postavy jsou vykresleny dobře, každá má svůj charakter a máme také možnost náhlednout do jejich myšlení, působí na mě přirozeně, ostatní postavy spíš jen dějem proletí a moc poznat je nemůžeme, ale ani to není třeba, stačí když splní svoji roli.

Kniha se čte velmi dobře. Je psaná ve třetí osobě a střídají se pohledy HP a Rebeccy. Občas mě to střídání trochu zaskočilo a vždy chvíli trvalo než jsem se rozkoukala, čí pohled to tedy vlastně je. Autor pracoval v IT oddělení, takže se nejspíš v oboru dobře vyzná, proto na mě některé scény působily celkem věrohodně a ne jak vystřižené z Jamese Bonda :) Jediné, co knize může ubrat je čengliština neboli míchání anglických vět do textu. Mě osobně to nijak nevadilo, protože to ke stylu knihy prostě patří a z Henkeho úst mi to přišlo normální, ale zabírají zhruba tak jednu čtvrtinu knihy a to lidem, kteří neumí moc anglicky může hodně zkomplikovat čtení. Naopak se mi líbí časté narážky na různé světové události, kultura atd. Celkově je děj dobře vyvážený, střídá se akce s pocity hrdinů a všechno plyne do zajímavého oteveřeného konce. Po dočtení jsem chvilku vstřebávala, co že jsem se na konci dočetla a opravdu jsem zvědavá na další díl, jak mi to autor vysvětlí.

Závěrečné hodnocení

Skvělý, čtivý a napínavý švédský krimithiller, který stojí za to přečíst. Kdo neumí anglicky, bude muset použít tak na čtvrtinu textu slovník, což je celkem nepraktické, ale mě se to k tématu a stylu knihy hodí. Hodnotím čtyřmi hvězdičkami a nedočkavě vyhlížím další díl, neboť konec byl velmi otevřený a já jsem zvědavá jak stará babka. Doporučuji všem, kdo mají rádi krimi, akci, napětí a trochu té moderní techniky :)

O autorovi

Ander de la Motte se narodil roku 1971. Pracoval jako policista, poté šéf ochranky jedné z největších IT firem a momentálně pracuje jako mezinárodní konzultant bezpečnostních služeb. Trilogie GEIM (Game), BUZZ (2011) a BUBBLE (2012) tedy vycházejí především z jeho vlastních poznatků a zkušeností v této oblasti. Knihy přináší nový a originální styl do švédské kriminální literatury, o čemž svědčí nejen přeložení do 27 světových jazyků, ale i označení Nejlepší švédský kriminální debut roku 2010.

Děkuji za recenzí výtisk nakladatelství Knižní klub.


Zdroje: obrázek 1, obrázek 2 a 3 mé výroby, info o autorovi

11 komentářů

Write komentářů
Anonymní
AUTHOR
pátek, května 10, 2013 delete

Wow, to zní dost dobře!

Reply
avatar
Kane
AUTHOR
pátek, května 10, 2013 delete

Tohle si chtěla přečíst kamarádka. Přijde mi to jako Erebos. Akorát krapet brutálnější. :D Někdy si to snad přečtu, zaujalo mě to. :)

Reply
avatar
Domika
AUTHOR
pátek, května 10, 2013 delete

obálka je nádherná a kniha vypadá naprosto skvěle :) určitě si ji brzo přečtu ;)

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
pátek, května 10, 2013 delete

Já Erebos právě nečetla, chtěla jsem, ale ještě jsem se nějak k němu nedostala :)

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
pátek, května 10, 2013 delete

Určitě přečti mě se opravdu líbila :)

Reply
avatar
Clare
AUTHOR
neděle, května 12, 2013 delete

to zní dost dobře :)

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
neděle, května 12, 2013 delete

Zrovna jsem se hodlala zařeknout, že už žádného severského autora číst nebudu, ale Tvoje recenze mě přesvědčila o opaku :) Moje peněženka Tě za to nejspíš bude nesnášet, ale já děkuju za inspiraci :)

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
pondělí, května 13, 2013 delete

Copak Nesbo Tě tak odradil? :D A peněženka brečet nemusí, můžu Ti jí půjčit ;)

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
pondělí, května 13, 2013 delete

Naopak, ale říkala jsem si, že nemusím taky číst všechno a že Nesbo a Larsson bohatě stačí... :)) tak asi ne :)

Reply
avatar
Monika
AUTHOR
úterý, června 04, 2013 delete

Jů, Basterka četla Game! :) No toto. Taky to mám v plánu, tak je mi líto, ale číst si tu tvoji recenzi. I když pochopitelně zběžně vím, raději přeci :) A je nemilé, že sem skutečně chodíš, ale na nás přátele, co se známe celou věčnost, a teď se s tebou vídáme jen přes twitter, pečeš ;)

Reply
avatar
Anonymní
AUTHOR
pondělí, června 10, 2013 delete

Tohle mě podle popisu zaujalo, tak jsem si tu recenzi radši nepřečetla, kdyby tam bylo něco, co by mi zkazilo překvapení.. po to mse určitě někde podívám :)

Reply
avatar

Děkuji za všechny komentáře :)