Co ukrývá Rasputinův stín?

20:35:00 14 Comments A+ a-

Díky Raymondovi Khourymu se již po čtvrté setkáváme s agentem Seanem Reillym. V roce 2006 jsme se s ním u nás mohli potkat poprvé v knize Poslední templář, který byl původně napsán jako scénář, avšak nebyl nikdy zrealizován. Nakonec se rozhodl přepracovat ho do podoby románu a udělal dobře. Stal se z něj bestseller a našel mu spoustu čtenářů po celém světě. V Rasputinově stínu se agent Reilly dostane na stopu nebezpečnému muži, který může ohrozit celý svět. Abychom pochopili vše, musíme se opět vydat zpět do minulosti, tentokrát až do Ruska, do doby, kdy ho ovládala jedna z nejzáhadnějších postav historie Grigorij Jefimovič Rasputin. A není pochyb o tom, že se bude jednat o strastiplnou cestu plnou akce, napětí, historie i záhad.

Agent Sean Reilly a jeho parťák Aparo jsou povoláni k, na první pohled, obyčejnému případu sebevraždy muže skokem z okna jednoho bytu. Jenže, z obyčejného newyorčana se nakonec vyklube ruský diplomat a z okna mu někdo pěkně pomohl. Co dělal ruský diplomat v bytě bývalého učitele fyziky Lea Sokolova a proč nakonec skončil doslova na dlažbě? A kam vůbec zmizel sám Sokolov? Postupně rozplétáme klubko záhad a tajných informací ze Sokolova života. Čteme kapitoly z deníku jeho dědy Míšy Šišlenka a přenášíme se do počátku dvacátého století v carském Rusku, kde se seznamujeme s Rasputinem, výborným mystikem a léčitelem, který se snadno a rychle dostává do přízně samotného cara i carevny.

Brzy se dozvídáme, že za jeho nadpřirozenými schopnostmi stojí především záhadný přístroj, který sestrojil právě Míša Šišlenka a který v nepravých rukou může nadělat hotovou paseku. Jenže, Rasputin je kromě skvělého myslitele a řečníka také velký prostopášník a ve jménu očisty navštěvuje všechny ženy v okolí, údajně dokonce i samotnou carevnu. To se samozřejmě znelíbí velké řadě osob ve vysokém postavení a rozhodnou se ho potrestat. Kam zmizel tajný a nebezpečný přístroj? Kam zmizel Sokolov? A jak s tím vším souvisí záhadný muž, který je vždy o krok před agenty a má zatraceně dobrou mušku?
Kniha se rozděluje na dvě základní dějové linie. Ačkoliv jsem se trošku bála tematiky ruského období, věřila jsem, že mě autor svým čtivým stylem přesvědčí, že obavy nebyly na místě. Přesvědčil. Vzpomínky na minulost v podobě deníkových záznamů byly tak zajímavé, že jsem se vždy těšila, kdy se zase objeví. V přítomnosti jsem se zase těšila na agenta Reillyho, který mi přirostl k srdci již od Posledního templáře. Ani v této části nám to Raymond neudělal vůbec jednoduché. Skáče ze scény na scénu, střídá ich formu agenta Reilly i er formu u ostatních postav. Rozehrává děj plný tajných informací, konspirací, mafiánských drsných hochů i krutých zabijáků z tajné ruské rozvědky. Akce střídá akci, případ se čím dál víc zamotává, mrtvol přibývá, zato indicií je žalostně málo. Autor se opírá o historické informace, ačkoliv zrovna v případě Rasputina jsou přímo záhada sama, i přesto tím autor vytváří dojem jakési opravdovosti. Zajímá Vás třeba, proč Rasputin stále chodil v kabátě? I na tohle Vám dá Khoury celkem překvapivou, ale ne nelogickou odpověď. Jediná škoda je, že autor neukončil román o kousek dřív, takhle mi to přišlo ve výsledku na můj vkus až příliš akční a překombinované. 

I přes tyto drobné detaily mě autor nezklamal. První dojem z Posledního templáře už asi nikdy nepřekoná, přesto si myslím, že si tato i jeho další knihy zaslouží pozornost a především z řad fanoušků thrillerů ve stylu Dana Browna. Raymond Khoury Vám proti němu může nabídnout o něco více akce a napětí.

Raymond Khoury. Rasputinův stín. Přeložila Hana Pernicová. Ostrava : Domino, 2014. 528 stran. ISBN 978-80-7303-986-8
Za poskytnutí výtisku k recenzi děkuji nakladatelství Domino.

14 komentářů

Write komentářů
Rachel Roo
AUTHOR
středa, června 11, 2014 delete

na to, že jsem si myslela, že by mi ta kniha nic neřekla, jsi mě pěkně nalákala! super recenze zlato

Reply
avatar
středa, června 11, 2014 delete

Neznie to vôbec zle, pekná recenzia :)

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
středa, června 11, 2014 delete

Děkuji, myslím, že by se Ti taky mohla líbit :)

Reply
avatar
Anonymní
AUTHOR
čtvrtek, června 12, 2014 delete

To vyzerá ako pekná oddychovka na leto... Možno si kúpim na dovolenku :) Dobrá recenzia :)

Reply
avatar
Jana CM
AUTHOR
čtvrtek, června 12, 2014 delete

Souhlas s knihomolkou, typadá to jako dobrá volba na léto :-)

Nejradši bych si napsala Šišlenka na svůj seznam vtipných jmen...

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
čtvrtek, června 12, 2014 delete

Jo jo to určitě, myslím, že by se Ti to také líbilo :)

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
čtvrtek, června 12, 2014 delete

Já se taky smála, když jsem na to narazila jméno narazila poprvé, přišlo mi hrozně komické :)

Reply
avatar
m
AUTHOR
čtvrtek, června 12, 2014 delete

Ahoj, moc děkuji za Tvé přihlášení. Jsi super! Jinak jak jsi psala toho pravidelného čtenáře, tak to nějak nevyšlo. Zkus to, prosím, znovu.
Ale jinak vážně moc díky, vykouzlila jsi mi na tváři po tak dlouhém dni úsměv.

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
čtvrtek, června 12, 2014 delete

Super recenze, moc se Ti povedla!! Až budu mít konečně čas, určitě si knihu přečtu, vypadá to hodně zajímavě :)

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
pátek, června 13, 2014 delete

Není zač, jsem ráda, že jsem Ti udělala radost :)

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
pátek, června 13, 2014 delete

Děkuji, jsem ráda, v tom vedru to bylo docela náročné :) Jsem ráda, že jsem Tě nalákala.

Reply
avatar
Owlie
AUTHOR
sobota, června 14, 2014 delete

Vidím že jsem udělala chybu když jsem si o ní nepsala :) protože podle všeho - vypadá výborně! :)

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
neděle, června 15, 2014 delete

Řekla bych to tak, že byla hodně dobrá :)

Reply
avatar

Děkuji za všechny komentáře :)