Recenze: Osudové rozhodnutí (McMann, L.)

20:12:00 2 Comments A+ a-

Autor: McMann, Lisa
Název: Osudové rozhodnutí
Originál: Gone
Jazyk: český jazyk (org. anglický)
Žánr: fantasy, YA, od 15 let
Nakladatel: Fragment
Rok vydání: 2012
Počet stran: 224
Série: Lovkyně snů (3/3)
Vazba: brožovaná

Oficiální anotace

Myslíte si, že vidět, o čem ostatní sní, je skvělé? Naopak, je to děsivé, nebezpečné a může vás to stát i život. Jmenuju se Janie a věřila jsem, že vím, co mě v budoucnosti čeká. Myslela jsem si, že jsem s tím smířená. Nesnesu však pomyšlení na to, že stahuju Cabela s sebou. On je skvělý a já na pokraji sil. Musím navždy zmizet, aby mohl žít naplno. Může můj osud zvrátit cizinec, který mi vstoupil do života? A opravdu mě čeká jen zlověstná budoucnost a ani plamínek naděje na lepší dny? Musím si zvolit, čas běží a jde o život... (z webu nakladatelství Fragment)

Jedná se o třetí díl série. Nechcete si nejdřív přečíst recenzi na první díl či druhý díl.

Otec neznámý

Janie a Cabela už známe. Víme, s čím se Janie jakožto "Lovkyně snů" musí vyrovnat. Víme, jaká budoucnost jí bude čekat, když se rozhodne zůstat po boku Cabela. Teď je jen na ní, jak se rozhodne naložit se svým životem. A nejen se svým, Cabel se trápí, bojí se budoucnosti, ale nemá odvahu to Janie říct. Jaký vliv na její rozhodnutí bude mít Henry Fielding. Člověk, kterého v životě neviděla, ani o něm nevěděla. A najednou se zdá, že mají společného víc, než si kdy myslela. Její máma alkoholička jí to navíc rozhodně neusnadňuje. Zvládne Janie i přes to všechno dospět ke správnému rozhodnutí? A které rozhodnutí je vůbec správné? Zvládne Cabel žít po boku Janie, které hrozí, že jen za několik málo let ochrne a oslepne? S Janie, kterou budou trápit výčitky svědomí, že ho stáhla sebou? A zvládla by Janie žít až do konce života v izolaci, bez Cabela? Bez jediné opory, kterou kdy v životě měla?

Mortonova vidlička

Čekala jsem, co si autorka pro Janie ještě vymyslí, jaké překážky ji vrazí do cesty a jak to celé vše zakončí. Musím říct, že zakončení této série dopadla podobně, jako jsem čekala. Žádný kýčovitý happy end, kdy se vše skvěle vyřeší, ani žádný opačný extrém. Od prvního dílu je vidět výrazná změna, kterou si oba hlavní hrdinové prošli. Janie ví, že se musí rozhodnout nejen za sebe, ale i za Cabela, protože toto rozhodnutí navždy ovlivní život jich obou. Do toho se objeví její otec. Člověk, kterého viděla jen v matčiných snech. Neví o něm vůbec nic, jen to, že je opustil a její matka se s tím evidentně nikdy nevyrovnala. Jaký vlastně byl, proč teď leží v nemocnici s děsivými nočními můrami a proč se proboha v jeho snech opět setkává se slečnou Stubinovou? To jsou otázky, na které Janie musí najít odpověď. Musí poznat svou rodinu, svou minulost, aby mohla s klidným srdcem učinit konečné rozhodnutí. Cabel se jí to celou dobu snaží zlehčovat, ačkoliv ona si to nemyslí. Je vždycky po ruce, když ho potřebuje, ačkoliv ho několikrát nehezky odbude, on to chápe a nevzdává se. Nevzdává boj za jejich společnou budoucnost, ačkoliv ví, co je čeká a bojí se.

Kniha je psaná stále stejným stylem, v er formě a v krátkých, často rozkouskovaných větách. Zdá se mi, že autorka tento styl stále více stupňuje a nechává velké množství otázek otevřených. Někteří čtenáři si stěžují na to, že autorka mohla knihy více propracovat a věnovat postavám i ději více prostoru. Já naopak oceňuji to, že autorka nenaservírovala vše jako hotovou jednohubku, avšak nutí čtenáře přemýšlet a domýšlet si. V jedné krátké větě, dokáže vyjádřit vše, na co jiní autoři potřebují půl stránky. Ten kdo, od závěrečného dílu čeká velké epické finále, bude zklamán, tento díl je totiž opět odlišný od dílů předchozích a je v něm ještě méně akce. Je hlavně o Janie a jejích pocitech, které má. Je plná hořkosti, smutku a zoufalé beznaděje, kterou jen mírně zmírňuje láska, síla a odhodlání nepodat se svému osudu. Janie je neuvěřitelně silná postava, která některé situace zvládá i s humorem, ovšem trošku ironickým a cynickým.

Závěrečné hodnocení

Důstojné zakončení série co nejlepším možným stylem. I tento díl je opět jiný než předchozí a opět se mi svým způsobem dostal pod kůži. Janie i Cabel si prošli určitým vývojem a dospěli k rozhodnutí, které se v budoucnosti může ještě několikrát změnit. Kniha ubíhá velmi rychle a příjemně. Někomu může vadit "nepropracovanost děje a postav", někdo zase ocení, že v jedné krátké větě se ukrývá tisíce slov. Hodnotím čtyřmi hvězdičkami a celkově hodnotím tuto sérii jako velmi vydařenou. Nejprve mě napadlo, že by bylo zajímavé si přečíst, co se stalo s Janie a Cabelem po několika letech, avšak vzápetí mi došlo, že si nechci kazit vzpomínky na tuto sérii představou, jak oba neskutečně trpí.

Poznámka k českému vydání

Nevím, jak je to v originálním vydání, ale v českém vydání byly sny oddělené jiným fontem písma, popravdě mi ty odlišné fonty trochu vadily, ale po čase jsem si zvykla. Líbí se mi ponechání stylu originální obálky. A i překlad byl podle mě celkem vydařený.

O autorce

Lisa McMann je americká autorka. Narodila se 27. února 1968 v Holandsku, ale nyní žije ve Phoenixu. Námět ze série Lovkyně snů získala ze svého vlastního snu, kdy se jí zdálo, že se ocitla ve snu svého manžela. Kromě série Lovkyně snů píše také povídky, eseje a literaturu faktu. V blízké době se dočkáme vydání první knihy její další série a to Prokletého města, které vydá nakladatelství Fragment v dubnu.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment, kde také knihu můžete zakoupit.

2 komentářů

Write komentářů
E_V_E
AUTHOR
pondělí, února 18, 2013 delete

Tento diel sa čítal pekne, bola to oddychovka, ale bola som dosť sklamaná, že sa tam nevyskytla žiadna akcia, prípad ani nič. Nakoniec sa z toho vyklubala pre mňa najnudnejšia časť série.

Reply
avatar
Bastera
AUTHOR
pondělí, února 18, 2013 delete

Já jsem právě už čekala, že to takové bude, takže mě to nemohlo zklamat, možná proto se mi to líbilo víc, než těm, co se na to těšili, že to bude super závěr :)

Reply
avatar

Děkuji za všechny komentáře :)